اشياء تقوم بتحفيزك من ناحية العامل النفسي والقوة العضلية كمال اجسام

اشياء تقوم بتحفيزك من ناحية العامل النفسي والقوة العضلية كمال اجسام
بنشوف دايما الاعبين بيشاركهم في التمرين بنت. وده راجع لفوائد كتير في التمرين من ناحية العامل النفسي والقوة العضلية.
ناس كتير بتشوفها بوجهة نظر تانية لكن في الحقيقة الاسلوب ده ليه فوايد كتيررر جدااا سواء للولد او للبنت ومنها:
1: ارتفاع العامل النفسي بنسبة 250% وده راجع لان الراجل دايما بيبقى يثبت قوته امام البنت والعكس صحيح للبنت لانها في التمرين هتحاول تثبت انها قادرة على التمرين وهتكون المنافسة في التمرين قوية جداا وعموما الحماس مطلوب جداا في التمرين.
2:زيادة هرمون الذكورة للراجل ودي بتبقى غريزة طبيعية في جسم الراجل وطبعا بيزيد من قوته في التمرين من زيادة تخزين البروتين في العضلات وتحميل اوزان اكتر وبكده الجسم هيستفاد اكتر من الغذا وهيزيد معدل حرق الدهون في جسمه. ونفس الكلام للبنت بيزيد هرمون الاستروجين في جسمها وده بيحسن من صحتها جداا وبيزيد من شكلها الجمال وده امر مطلوب للبنت والولد.
3: كسر روتين التمرين. خصوصا لو البرنامج طويل. هنا هتكون المنافسة قوية لاثبات مين هينهي البرنامج بشكل ونتائج افضل وده راجل للمنافسة بين الولد والبنت لاثبات مين الافضل.
في ناس ممكن تعترض او تنتقد كلامي ولكن ده مش كلامي انا لوحدي ده كلام كبار الدكاترة النفسيين والمدربين وطبعا بعد تجارب كتيير اثبت ده واثبت ان مستوي اللاعب سواء الرجل او المراءة بيزيد بشكل مضاعف وااداء التمرين بيكون مكثف وافضل. والرياضة عموما مهمة للطرفين واي حد بيحب ان شكل جسمه يكون كويس ودلوقتي بقى عندنا شريحة كبيرة من الولاد والبنات بقوا حابين الرياضة جدااا خصوصا اسلوب الجسم الفتنس. مش عيب اننا نشارك بعض في التمرين ومش عيب انك تتمرن مع زميلتك او مراتك في التمرين العيب انك تفكر فيها باسلوب تاني او اسلوب خارج عن الرياضة. ودايما بنلاقي المراكز الرياضية برة مشتركة لان ده بيزيد من العامل النفسي للاعبين والاداء الرياضي. بردوا عارف ان ممكن الكتير ينتقد كلامي بس ده امر واقع ومجرب ومثبت فعلا للرياضيين بشكل عام.

Penulis : مهووس عضلات - maniac muscle ~

عن الكاتب.
 

0 التعليقات:

إرسال تعليق